Taas kääntyy yksi viikko loppua kohti. Minulla on ollut hyvä viikko. Olen liikkunut kiitettävästi ja syönyt terveellisesti. Kirjoitin jo kerran tänne merkintää aiheesta kasvikset, mutta sitten tuli kiire ja merkintä hukkui hätäillessäni.

Kirjoitin kasviksista, koska olen rakastunut niihin! Silloin ennen dieetin alkua suurin huoleni oli, että mahdankohan oppia syömään vihreitä ystäviämme. Rehellisesti sanoen, en syönyt edes hedelmiä juuri koskaan, en ainakaan niitä itse ostanut. Salaattia söin toisinaan lounaaksi, jos kanaa/juustoa ja kastiketta oli paljon ja silloinkin salaatinlehdet jäivät usein syömättä. Nolottaa myöntää, mutta minulla oli vielä pari kuukautta sitten aika äijämäinen näkemys "rehujensyönnistä": ajattelin että jyrsijät ja muut pieneläimet saavat hoitaa homman, minä keskityn ihmisten herkkuihin. Toisinaan ostin jääkaappiin kurkun tai tomaattia ajatuksena viipaloida vähän väriä leivän päälle. Melkein aina ne kuitenkin jäivät syömättä ja lensivät biojätteeseen.

Vielä laihdutuksen alettua vihannekset aiheuttivat minulle harmaita hiuksia. Ostin niitä, koska tiesin että niiden syöminen tehostaa laihtumista ja vie nälän tunnetta pois. Söin niitä puoliväkisin. Harmitti, kun kasvikset eivät vieläkään maistuneet hyvältä ja hedelmätkin vähän valjulta, olinhan tottunut jälkiruoaksi suklaavaahtoihin ja rasvaisiin paistoksiin ja välipalaksi kekseihin ja sipseihin. Vieroitusoireilin!

Mutta arvatkaapas! Väkisin syöminen on kannattanut. Olen todella oppinut rakastamaan kasviksia, jotka tuovat kevyen ja raikkaan olon. Jääkaapissa on koko ajan vihanneksia ja hedelmiä, ja niitä meillä syödään pitkin päivää, eikä enää yhtään väkisin. Jos nälkä iskee, vaikka olisin jo syönyt tarpeeksi (siis lämpimän aterian), popsin porkkanaa, omenaa, kurkkuviipaleita ja joskus banaanin: nälkä menee ohi, eikä tarvitse edes voileipää. Teen myös itse marjoista ja rasvattomasta jogurtista smoothieita, ne ovat tällä hetkellä minulle suurinta herkkua.

Painoani en ole tänne vähään aikaan kirjannut, vähän harmittaa kun se on pudonnut niin hitaasti, huolimatta siitä että mielestäni olen ihan kiltisti noudattanut dieettiäni. Esim. kilo kahdessa viikossa ei ole kovin paljoa... Tällä hetkellä vaaka näyttää n. 129kg. Olen kuitenin tyytyväinen, olo on parempi jo nyt, vaikka kiloja on vielä voitettavana aika rutkasti. Hieman olen miettinyt, voisiko minulla olla aineenvaihduntahäiriö (sellaista minulla on jo aiemminkin epäilty) kun paino ei meinaa tippua vaikka kuinka liikkuisin ja rasvaiset on jäänyt pois ruokavaliosta (toki syön edelleen ihan reilusti, mutta selvästi terveellisemmin). Nesteet eivät vaan lähde liikkeelle minusta, pitäisiköhän kysellä lääkäriltä.